|
Psychologia Internetu Artykuły, informacje, poważne dyskusje i luźne rozmowy na temat psychologicznej strony Internetu
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
fransois
Nieśmiałek
Dołączył: 27 Sie 2007
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Niemcy
|
Wysłany: Wto 0:57, 28 Sie 2007 Temat postu: 2-Co sadzisz o wrodzonej inteligencji?Nie boj sie (Dyskusji) |
|
|
Np,dwaj studenci skonczyli studia.(nieistotny -kierunek)
Jeden ur, sie na wsi w rodzinie wiejskiej.Mknac przez zycie odkryl, ze czuje potrzebe udoskonalenia swojej edukacji.Tak sie stalo.Podsumowujac
wsz, otrzymal Dyplom Ukonczenia Studiow,po 5 latach.
Drugi identycznie otrzymal taki sam Dyplom, po udoskonaleniu sw,eduka
-cji.Ten drugi ur,sie i wychowal w rodzinie inteligenckiej w miescie.
Jak myslicie ktory z nich moze miec wrodzona inteligencje? Jezeli to dlaczego? Czy obydwaj..etc..Co rozumiesz przez-wrodzona inteligen...?
Ps,Ciekawy jestem Waszej wypowiedzi w tem.Podam wieksze namiary.
Gdyz czesto na codzien takich sie spotyka:-Lekarze-(roznej,spec),
w bankach-biurach-na for,internetowych,itd..
Jezeli sie myle, ze sytuacje takie maja miejsce-okresl Twoj, punkt widzenia..
(Dotyczy wielu wyksztauconych ludzi.)Licze, ze ktos podejmie ten nielatwy temat, jesli nie tu to gdzie o nim podyskutowac?..
pogaduszka.
Pytanie nie jest podchwytliwe, natomiast jest przejrzyste i wyrazne-co widac. Twoj wywod-jest tu wyraznie widoczny.Niechcesz, nieodpowiadaj,
jak chcesz pomysl troche i odpowiedz.Mysle, ze wypowiedz Twoja jest belkotem brakujacej, Ci wiedzy.
P.S. Czlowiek moze posiadac niezliczone ilosci, zasoby wiedzy-fakultety,itd
Lecz watek -"kultura"-na codzien.Musze wiedziec jak mam sie wyslawiac przed sluchaczami by zostac wlasciwie przez nich odebranym .Inne slowa
kieruje mowiac do ludzi z grupy (prac-fiz,)a inne do gr,ludzi z wyksztalce
-niem. Juz innej, lepszej podpowiedzi napisac nie potrafie. Ci ktorzy maja
wysoki (IQ), mysle ze ich watek pow, tematu napewno niedotyczy.
Pozdrawiam cieplutko.[/b] /Sprostuje z uwagi na nasza niewiedze kto jest
z drugiej str, do forum niepowinno to dotyczyc./
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez fransois dnia Sob 23:15, 13 Paź 2007, w całości zmieniany 18 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
pogaduszka
Niepospolity Czynny Komentator
Dołączył: 28 Sty 2006
Posty: 404
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 19:24, 01 Wrz 2007 Temat postu: |
|
|
nie rozumiem o co Ci chodzi. przepraszam, ale te skróty wprowadziły zamęt i pytanie to przedłużony bełkot, w którym sie pogubiłam. Jednym słowem pytanie zaszyfrowane doskonale
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
fransois
Nieśmiałek
Dołączył: 27 Sie 2007
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Niemcy
|
Wysłany: Nie 18:50, 30 Wrz 2007 Temat postu: Temat postu: |
|
|
Ale tu cicho , znajdzie sie ktos w koncu do komentarza?
Czy to naprawde taki bardz.Ciezki temat.?
Mysle -raczej wsz. Na urlopach. Albo mozna przypuszczac , ze to jakis TEST
na wytrzymalosc nieprzerywania ciszy...
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez fransois dnia Pon 15:00, 26 Lis 2007, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Cardiolog
Gadatliwy Paplacz
Dołączył: 22 Sty 2006
Posty: 261
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Nie 16:53, 25 Lis 2007 Temat postu: |
|
|
Witam i przepraszam, bo obiecałem coś tu napisać dawno temu, a pochłonęły mnie obowiązki (między innymi praca magisterska) i zapomniałem o tym umierającym forum .
Z punktu widzenia (prawie) psychologa:
Na przestrzeni lat, naukowcy formułowali przeróżne koncepcje dotyczące inteligencji (m.inn. Charles Spearman, Philip Vernon, Raymond Cattell, Louis Thurstone, Joy Guilford). Każdy z tych modeli ma swój udział w obecnym pojmowaniu istoty inteligencji, jednak aby dowiedzieć się o poszczególnych teoriach wyżej wymienionych badaczy - odsyłam dociekliwych do źródeł książkowych(*).
Aktualnie przyjmuje się za Donaldem Hebb'em, że inteligencję pojmowaną jako całość, można podzielić na inteligencję A, B oraz C. Wyobraźmy sobie trzy okręgi: Duży, średni i mniejszy. Okrąg duży zawiera w sobie okrąg średni i mniejszy, średni zaś zawiera mniejszy.
Inteligencja A- to okrąg największy. Są to potencjalne, wrodzone intelektualne możliwości człowieka, które może (ale nie musi) rozwinąć poprzez odpowiednią stymulację swojego umysłu. Na tę stymulację składają się rzecz jasna czynniki środowiskowe, czyli wychowanie bogate w bodźce służące rozwojowi intelektualnemu.
Inteligencja B - okrąg średni stanowi zdolności intelektualne, które człowiek z dostępnych mu doświadczeń życiowych wykształci. Naukowcy twierdzą, że z dużym prawdopodobieństwem nikt nie rozwinie swych intelektualnych zdolności tak, aby pokryły się one z granicą możliwości wrodzonych - w moim rozumowaniu - większość z nas MOGŁABY być geniuszami, gdyby na rozwój intelektualny poświęcali ogrom czasu i wysiłku od najmłodszych lat, jednak mało kto będzie do tego dążył.
Inteligencja C - malusi okrąg, który ujawnia się w sytuacjach rzeczywistych. To, czy w danej sytuacji będziemy potrafili reagować mniej lub bardziej inteligentnie może zależeć od stanu naszego organizmu (choroba, stan upojenia alkoholowego, smutek etc.) oraz charakteru sytuacji z jaką się spotkamy. Ostatnio miałem wypadek samochodowy i powiem szczerze - nie tylko nie miałem pojęcia jak się zachować, ale i nawet trudno było się wysłowić. Warto zaznaczyć, że testy inteligencji nie są doskonałe i (póki co) nie jest możliwe zmierzenie pełnego zakresu i wymiarów inteligencji człowieka (podobnie zresztą jak osobowości).
Wnioski z przedstawionej powyżej koncepcji są takie: nawet gdy odziedziczymy genialny umysł, nie musi to oznaczać, że będziemy równie błyskotliwi jak nasi 'dawcy genów'. I odwrotnie: przeciętny, wrodzony poziom intelektualny nie przekreśla naszej kariery na jakiejś prestiżowej uczelni. No i po trzecie: są sytuacje, które obniżają nasze intelektualne zdolności.
Odpowiadając na Twe pytanie fransois: uważam, że inteligencję wrodzoną posiada każdy, jednak przystosowanie jej do użytku kształtuje się w indywidualny, zależny od wielu czynników i zmiennych w sposób, w jaki starałem się opisać powyżej.
(*)
Strelau J. (red.) (2002), Psychologia. Podręcznik akademicki, t.2.
Sybilski Z. (2004), Psychologia nie dla psychologów
Post został pochwalony 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
fransois
Nieśmiałek
Dołączył: 27 Sie 2007
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Niemcy
|
Wysłany: Nie 23:09, 25 Lis 2007 Temat postu: temat postu. |
|
|
Cardiolog.
Napisales cytuje:
/"Inteligencja A- to okrąg największy. Są to potencjalne, wrodzone intelektualne możliwości człowieka, które może (ale nie musi) rozwinąć poprzez odpowiednią stymulację swojego umysłu. Na tę stymulację składają się rzecz jasna czynniki środowiskowe, czyli wychowanie bogate w bodźce służące rozwojowi intelektualnemu.
Inteligencja B - okrąg średni stanowi zdolności intelektualne, które człowiek z dostępnych mu doświadczeń życiowych wykształci. Naukowcy twierdzą, że z dużym prawdopodobieństwem nikt nie rozwinie swych intelektualnych zdolności tak, aby pokryły się one z granicą możliwości wrodzonych - w moim rozumowaniu - większość z nas MOGŁABY być geniuszami, gdyby na rozwój intelektualny poświęcali ogrom czasu i wysiłku od najmłodszych lat, jednak mało kto będzie do tego dążył.
Inteligencja C - malusi okrąg, który ujawnia się w sytuacjach rzeczywistych. To, czy w danej sytuacji będziemy potrafili reagować mniej lub bardziej inteligentnie może zależeć od stanu naszego organizmu (choroba, stan upojenia alkoholowego, smutek etc.) oraz charakteru sytuacji z jaką się spotkamy. Ostatnio miałem wypadek samochodowy i powiem szczerze - nie tylko nie miałem pojęcia jak się zachować, ale i nawet trudno było się wysłowić. Warto zaznaczyć, że testy inteligencji nie są doskonałe i (póki co) nie jest możliwe zmierzenie pełnego zakresu i wymiarów inteligencji człowieka (podobnie zresztą jak osobowości).
Wnioski z przedstawionej powyżej koncepcji są takie: nawet gdy odziedziczymy genialny umysł, nie musi to oznaczać, że będziemy równie błyskotliwi jak nasi 'dawcy genów'. I odwrotnie: przeciętny, wrodzony poziom intelektualny nie przekreśla naszej kariery na jakiejś prestiżowej uczelni. No i po trzecie: są sytuacje, które obniżają nasze intelektualne zdolności.
Odpowiadając na Twe pytanie fransois: uważam, że inteligencję wrodzoną posiada każdy, jednak przystosowanie jej do użytku kształtuje się w indywidualny, zależny od wielu czynników i zmiennych w sposób, w jaki starałem się opisać powyżej."/
odp:
Bardzo ciekawa, dobra interesujaca wypowiedz.
Niemniej nie zgadzam sie co do posiadania inteligencji wrodzonej kazdego nowo narodzonego. Poniewaz, np, lekarz po zbadaniu osoby doroslej
stwierdza u niej (niski rozwuj umyslu) zalozmy dzeci tej oosoby nie
musza a moga dziedziczyc jej genetyke. Wiec co do wszystkich, raczej
nie moze sie odnosic wrodzona inteligencja . Tylko takie moje spostrzezenie. Dzieki za odp.
Wspomniales o wypadku, zycze duzo zdrowia.
Pozdrawiam.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
|